Als u dit niet kunt lezen, klik dan hier - Version française
Sodexo
  
 Kunstenaars leiden bedrijven
 Aanrijding op een kruispunt? Haal Assisto voor de dag!
 Heb jij de perfecte baan?
 Besteed snel uw PAPIEREN maaltijdcheques !
 Belgen zijn Europese kampioenen pendelen
 Een opmerkelijk sollicitatiegesprek
Besteed snel uw PAPIEREN maaltijdcheques !
Besteed snel uw PAPIEREN maaltijdcheques !
De beslissing van onze regering om vanaf 2016 de elektronische maaltijdcheque te veralgemenen heeft invloed op de geldigheidsduur van papieren maaltijdcheques die in 2015 zullen worden uitgegeven.

In 2015 zal hun geldigheid elke maand telkens met één maand afnemen. Kortom, alle papieren maaltijdcheques zullen een unieke geldigheidsduur hebben tot en met 31 december 2015. De geldigheid van de elektronische maaltijdcheque is hier uiteraard niet aan onderhevig. Deze blijft geldig gedurende 12 maanden. Op 1 januari 2016 zal de elektronische maaltijdcheque de papieren maaltijdcheque definitief vervangen. 2015 is dus een overgangsjaar voor alle bedrijven die nog steeds papieren maaltijdcheques schenken aan hun medewerkers.

Meer weten
Belgen zijn Europese kampioenen pendelen
Belgen zijn Europese kampioenen pendelen
Eén pendelaar op vijf doet dagelijks twee uur over het traject woning-werk.

Volgens een enquête die Samsung Electronics in 12 Europese landen liet uitvoeren, zijn de Belgen de hardnekkigste pendelaars: gemiddeld brengen zij 53,2 minuten per dag door tussen hun woonplaats en hun werkplek (en 20% van de pendelaars reist zelfs 2 uur per dag heen en weer). Dit is bijna 50% meer dan de Britten (36,88 minuten/dag). Uit dezelfde studie blijkt ook dat de Belgen het vaakst met de trein pendelen (23%, evenveel als de Italianen). Toch blijft de auto nog steeds het favoriete transportmiddel (64,2% van de Belgische pendelaars gebruikt dagelijks de auto).

Bron: Samsung
Een opmerkelijk sollicitatiegesprek
Een opmerkelijk sollicitatiegesprek
Een kortfilm belicht op een onthutsende manier “diversiteit” op de werkvloer.

In “The Interviewer” (ENG) komt een man aan in een bedrijf voor een sollicitatiegesprek. Wat dan volgt, slaat hem met verstomming: de medewerker die hem komt halen, heeft het downsyndroom. Als hij even later van zijn verrassing is bekomen, geraakt hij onder de indruk van de ondervrager, die “anders” is. Hij praat over zijn eigen leven, voelt zich steeds meer thuis en door zijn eerlijkheid mag hij in het bedrijf beginnen te werken ... Dan volgt er nog een verrassing. Elke HR-manager en sollicitant zou deze kortfilm moeten gezien hebben.

Bronnen: Mode(s) d’emploi
Kunstenaars leiden bedrijven
Vergeet de term “bedrijfsleider”, vanaf nu is het “bedrijfskunstenaar”! Dat is in elk geval de vondst van een vroegere marketingdirecteur bij Procter & Gamble. Hij vindt de nieuwe benaming beter geschikt voor bedrijfsleiders die door hun creativiteit een wind van enthousiasme door hun bedrijf laten waaien.
Kunstenaars leiden bedrijven
“Bedrijf zoekt kunstenaar voor de functie van CEO.” Klinkt dit absurd? Helemaal niet! Heeft Warren Buffet himself niet ooit verklaard: “Ik ben geen zakenman. Ik ben een kunstenaar”? Wie tegenwoordigt in de bedrijfswereld professioneel aan de slag wil gaan, kan immers niet zonder “design thinking” om zijn creativiteit op te krikken en inspiratie te krijgen. Het nieuwe denken zou elegante, rationele en economische oplossingen aandragen voor de dagelijkse problemen in bedrijven.

De kunst is een rijke voedingsbodem voor het bedrijfsleven. Ze herinnert ons eraan hoe belangrijk het is om de realiteit uit allerlei invalshoeken te bekijken. Voor een bepaald probleem is er immers altijd meer dan één oplossing. Ze moedigt ons aan om een kwalitatief oordeel te vellen en daarbij alle regels links te laten liggen. Ze daagt ons uit om te improviseren. Ze geeft voorrang aan subtiliteit en toont aan dat kleine verschillen grote effecten kunnen hebben.

Het “design thinking”-proces is erop gericht om aspecten die de creativiteit hinderen – mislukkingen, onvoorziene gebeurtenissen, conflicten, in kringetjes ronddraaien – te elimineren en positieve waarden, gedragingen en resultaten te behouden. Tools voor meer creativiteit – kennis vergaren, formuleren, visualiseren, faciliteren, prototypen – krijgen voorrang, maar de deelnemers mogen niet het slachtoffer van hun emoties worden.

Ontdek de essentie van “design thinking” (ENG) om niet langer een bedrijfsleider te zijn, maar een “bedrijfskunstenaar” te worden.

Bronnen: Harvard Business Review, Forbes
Aanrijding op een kruispunt? Haal Assisto voor de dag!
Assisto is een nieuwe app om een eventueel auto-ongeval aan de verzekeringsmaatschappij te melden. Met de app gaat dat intuïtief, snel en vooral gemakkelijk. Handig, want precies op zo'n moment ben je een beetje verward en hulpeloos.
Aanrijding op een kruispunt? Haal Assisto voor de dag!
Assisto werd samen met de verzekeringsmaatschappijen ontwikkeld om ongevalaangiften te optimaliseren. Beide partijen hebben er voordeel bij: zowel de maatschappij, die tijdig correcte en volledige informatie ontvangt, als de verzekerde, die stap voor stap wordt begeleid bij de aangifte en geen enkel belangrijk element vergeet dat de uitbetaling van de schadevergoeding kan vertragen. De app neemt je bij de hand en vraagt alle ontbrekende informatie op. Je bent op de helft van de tijd klaar met je aangifte en de maatschappij verwerkt je dossier achteraf dubbel zo snel.

Je vult de hele aangifte op je smartphone in en verstuurt ze dan meteen naar de maatschappij. Elke partij ontvangt automatisch een e-mail met een kopie van de aangifte in de vorm van een standaard aanrijdingsformulier. Alles is goed beveiligd, alle regels in verband met de bescherming van persoonsgegevens worden nageleefd, de verwerking kan onmiddellijk beginnen. De app is bovendien niet alleen bruikbaar bij een aanrijding, maar ook bij diefstal, vandalisme of schade door natuurkrachten.

En er is nog een extraatje, dat in onze meertalige Belgische context soms goud waard is: de talen van de aangifte worden automatisch gescynchroniseerd. Dit betekent dat elke partij haar gedeelte in haar moedertaal invult, maar toch het volledige formulier achteraf in een taal naar keuze kan ontvangen.
Heb jij de perfecte baan?
Het is nu mogelijk om te berekenen of jouw job je echt ligt. Heel wetenschappelijk is het allemaal niet, maar wel leuk.
Heb jij de perfecte baan?
Brett Nelson, van opleiding ingenieur en de ex-hoofdredacteur van het zakenblad Forbes, vraagt zich af wat dat precies is, de ideale job. Om het antwoord te vinden, stelde hij een wiskundige formule met 10 objectieve criteria op: loon (ben je er tevreden mee?), tevredenheid (over de inhoud), evolutiemogelijkheden, balans werk-privé, plaats waar je werkt, enz.

Vervolgens kende Nelson aan alle criteria een bepaald gewicht toe, via een coëfficiënt. Hij gaat er bijvoorbeeld vanuit dat het loon coëfficiënt 0,2 heeft en dat de plaats van tewerkstelling vier keer minder belangrijk is (0,05). Iedereen mag zijn persoonlijke coëfficiënten hanteren, maar de som mag niet meer dan 1 bedragen. Vervolgens geef je alle criteria een score, uitgedrukt in percenten, dus tussen 0 en 100%. Ben je helemaal tevreden met je loon? 100%! Of vind je het maar niks? Dat wordt dan nul percent ...

Hoe luidt dan de formule van Nelson? Hier komt ze: 0,2 x % loon + 0,15 x % tevredenheid + 0,05 x evolutiemogelijkheden in de job zelf + 0,15 x % evolutiemogelijkheden van de loopbaan + 0,1 x % tijd voor het privéleven
+ 0,1 x % bedrijfscultuur + 0,1 x % financiële gezondheid van het bedrijf
+ 0,05 x % plaats van tewerkstelling + 0,05 x % teamwork + 0,05 x % interactie.

Volgens Brett Nelson mag je vanaf 75% zeggen dat de job jou ligt; boven 90% ben je in de 7e hemel. Maar als je de 60% niet haalt, is het tijd voor een gewetensonderzoek ...

Bron: Forbes
 Sodexo Benefits & Rewards Services,
Pleinlaan 15
1050 Brussel
   www.sodexobenefits.be
mkt.svc.be@sodexo.com

Tél : 02 547 55 11
 Copyright 2015 © Sodexo
Wanneer u deze nieuwsbrief niet langer wilt ontvangen, klik dan hier